Het huwelijksfeest is voorbij. Het officiële partnerschap van twee geliefden is een feit. Samen hebben zij nu een intiem “bedrijfje” waar veel bij komt kijken.

A. Wat is “Huwelijksmanagement”?

Trouwshop heeft de term “Huwelijksmanagement” geïntroduceerd voor het complex van beslissingen en handelingen gericht op “huwelijksbehoud”. In dit kader verstaan wij onder “huwelijk” ook andere vormen van (al dan niet geregistreerde) affectief partnerschap. Een relatie is “affectief” als er persoonlijke c.q. intieme gevoelens aan ten grondslag liggen of er aan geacht worden te liggen.

De bedoeling is dat die gevoelens worden behouden maar dat ook de praktische c.q. materiële aspecten van een relatie zo goed mogelijk worden beheerd. Aantasting van het gevoel binnen de relatie kan trouwens leiden tot aantasting van de materiële praktijk en omgekeerd. Effectief “Huwelijksmanagement” is noodzakelijk.

Huwelijksmanagement is gericht op behoud van een relatie. Soms moeten er echter ook minder aangename factoren worden geconfronteerd.

B. Taken van het “management”

Er zijn een aantal soorten taken te onderscheiden, gericht op het “onderhouden” en daardoor ook het “behouden” van een huwelijk. Grofweg hebben wij het over:

  • materiële risicobeheersing en calamiteitscontrole
  • financiering en geldmanagement
  • frictiebeheersing en conflictinzicht
  • ouderschapsmanagement
  • behoud en herstel van intimiteit

Lees verder in de blogpost Het belang van huwelijksmanagement van mr. D. Isebia LLM – CEO bij de Expertisegroup – op LinkedIn.