Na de workshop Benut je Conflict, die ze met (bijna) het hele team gevolgd hadden, dringt het nog meer door tot Darlene: ze moet aan de slag met het sluimerende conflict met haar collega.

Wat doe ik verkeerd?

Darlene heeft zodanig last van de situatie dat ze dolgraag gecoacht wil worden. Al bij de intake blijkt dat onder het conflict met haar collega een ervaring schuilgaat die haar feitelijk nog erger aan het hart gaat.

‘Wat doe ik verkeerd?! Waarom praten ze niet met me? Wat moet ik hiermee?’

Conflictmijder verantwoordelijk voor onoplosbaarheid conflict

Conflictvermijding is een groot probleem, en volgens mij in omvang een groter probleem dan het tegenovergestelde ineffectieve reactiepatroon: agressie. Conflict wordt immers meer vermeden dan uitgestreden.

De arrogantie van de onwetendheid

Dus alle zelfvergoelijking ten spijt: conflictmijding is geen teken van beschaving, nooit. Conflictmijding heeft niets met liefde of loslaten te maken, maar met lafheid (angst), manipulatie (berekening), gemakzucht (luiheid), of onverschilligheid (liefdeloosheid).

Lees verder in de blogpost en LinkedInpublicatie “Hoe om te gaan met onoplosbaar conflict (tips)” van Alexandra van Smoorenburg – Conflictcoach, bemiddelaar, trainer in Zorg en Welzijn A’dam.